Pirmasis koncertas rekonstruotoje LVSO koncertų salėje
„Ewig-Weibliche“ – Johanno Wolfgango von Goethe’s ir Gustavo Mahlerio Simfonijoje Nr. 8 išaukštintas himnas „amžinajam moteriškumui“ – pakiliai ir jaudinančiai vainikavo Valstybinio simfoninio orkestro (LVSO) koncertų salės atidarymą. Išties ne kasdien Lietuvoje atidaroma nauja koncertų salė, o pritaikyta simfoninei muzikai atlikti – bene pirmą kartą! Ir nors tai nebuvo naujos salės statyba, o tik senos rekonstrukcija, pastaroji buvo esminė, sukuriant visai kito lygio akustiką, tad šiuo požiūriu – tai naujos erdvės gimimas.
LKO, Morta Grigaliūnaitė, Rūta Lipinaitytė, Pietro Borgonovo Nacionalinėje filharmonijoje
„Nuo premjeros iki nemarios klasikos“ – taip buvo pavadintas vasario 21 d. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje skambėjęs Lietuvos kamerinio orkestro koncertas. Jame įvyko Jono Tamulionio kūrinio „Mėnesienos šviesoje žiūriu į raibuliuojantį ežero vandenį“ smuikui ir orkestrui (2023) premjera, buvo atlikti du Josepho Haydno opusai – nedažnai grojamas Koncertas smuikui, klavyrui ir styginiams Nr. 6 F-dur bei Simfonija Nr. 42 D-dur. Vakaro solistės – Rūta Lipinaitytė (smuikas) ir Morta Grigaliūnaitė (fortepijonas), dirigavo svečias iš Italijos Pietro Borgonovo.
„Liepaičių“ jubiliejui nuskambėjo Laimio Vilkončiaus misterija „Saulei paliepus“
Vilniaus mergaičių ir merginų choras „Liepaitės“ šiais metais švenčia jubiliejų. Choras, tiksliau, choro studija, buvo įkurtas 1964 m., o 1992 m. studijos pagrindu – chorinio dainavimo mokykla. Šiandien „Liepaitės“ – net ne vienas choras, o keletas pagal amžiaus grupes suskirstytų kolektyvų, kuriems vadovauja choro dirigentai Edita Jaraminienė (mokyklos direktorė), Justina Leinartaitė, Diana Mickevičiūtė, Karolina Ramonė, Evita Rudžionytė, Jaunius Šakalys, Jolita Vaitkevičienė. Be to, Vilniaus kultūros centre gyvuoja moterų choras „Liepos“, vadovaujamas Audronės Steponavičiūtės-Zupkauskienės. Tad, sukaupę ir subūrę tokį žmogiškąjį turtą, „Liepaitės“ ir draugai, arba gal geriau sakyti, visas „Liepaičių“ sambūris, jubiliejinius metus nutarė pažymėti ambicingai – užsakant naują kūrinį, skirtą specialiai šiai progai ir pritaikytą visai didelei atlikėjų sudėčiai.
Muzikologė, dėstytoja, radijo LRT KLASIKA vyresnioji redaktorė, Kembridžo universiteto (JK) doktorantė Rasa Murauskaitė-Juškienė yra Lietuvos muzikos ir teatro akademijos absolventė. Čia baigė tiek bakalauro, tiek meno teorijos magistro studijas. Netrukus LMTA vyks stojamieji į šią programą, vienijančią muzikologijos, etnomuzikologijos, teatrologijos ir kinotyros studentus. Tad Rasą Murauskaitę kalbiname apie tai, ką jai suteikė, kokius kelius atvėrė meno teorijos magistro studijos.
Artėjančios „Kultūros nakties 2023“ įvairovėje savo nišą rado ir bažnytinė muzika. Pačioje Vilniaus širdyje esančioje nedidukėje Šv. Kryžiaus bažnyčioje birželio 16-osios vakarą skambės grigališkųjų giesmių ir vargonų muzikos koncertas „Meditacijos Mergelei Marijai“. Prie ypatingo pamaldumo sulaukusio Švč. Mergelės Marijos Snieginės atvaizdo bus atliekami kūriniai iš Vilniuje saugomų XIV–XV a. muzikinių rankraščių. Giedos grigališkoji grupė „Schola Cantorum Assumptionis“ (vad. Violeta Tumasonienė), giesmes vargonų improvizacijomis papildys Eglė Rudokaitė (vargonai), programos sumanytoja – muzikologė Beata Baublinskienė.
Birželio 3 d. Lietuvos muzikos ir teatro akademija vilniečius, miesto svečius ir savo bendruomenę kvietė į Akademijos 90-mečio šventę „Menų aikštė“. Nuo 16 val. beveik iki vidurnakčio LMTA studentai, dėstytojai ir alumnai Lukiškių aikštėje ir jos prieigose rengė muzikos, teatro, šokio pasirodymus, buvo demonstruojami studentų sukurti trumpametražiai filmai.
Lietuvos muzikos ir teatro akademijos gimtadienio šventėje „Menų aikštė“ birželio 3 d. greta kitų pasirodys ypatingas orkestras, kurį sudaro 44 violončelės! Šį kolektyvą specialiai šia proga subūrė žinomas violončelininkas, LMTA profesorius Rimantas Armonas. Orkestre grieš plati LMTA Styginių instrumentų katedros vienijama bendruomenė – studentai, dėstytojai ir absolventai, tarp kurių – dabartiniai Akademijos pedagogai ir žinomi atlikėjai Mindaugas Bačkus, Edmundas Kulikauskas, Povilas Jacunskas, Gleb Pyšniak, Domas Jakštas, Rokas Vaitkevičius, įvairių kartų absolventai – Elena Daunytė, Deividas Dumčius, Valentinas Kaplūnas, Lionius Treikauskas ir daugelis kitų atlikėjų, net kompozitorius Arvydas Malcys.
Stanisławo Moniuszko „Halka“ Nacionalinėje filharmonijoje
Gegužės 17 d. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje įvyko Stanisławo Moniuszko operos „Halka“ koncertinis atlikimas. Vilnietiškąją, 1848 m. sukurtą dviejų veiksmų operos versiją atliko svečiai iš Krokuvos – „Capella Cracoviensis“ kamerinis choras ir orkestras bei solistai; meno vadovas ir dirigentas Janas Tomaszas Adamusas. Šis atlikimas buvo kultūros mainų tarp Krokuvos ir Vilniaus miestų renginys Lietuvos sostinės 700 metų jubiliejaus proga. Gražiai sutapo, kad šiais metais minime ir 175-ąsias „Halkos“ sukūrimo metines, o koncerto data artima kompozitoriaus gimimo dienai – jis gimė 1819 m. gegužės 5-ąją.
Lietuvos muzikos ir teatro akademija (LMTA) šiais metais švenčia 90-metį. Kovo 29 d. Nacionalinėje filharmonijoje vyko didžiausios Baltijos šalyse muzikos, teatro, kino ir šokio universitetinės aukštosios mokyklos jubiliejaus iškilmės. Šventiniame koncerte pasirodė Akademijos studentai – LMTA simfoninis orkestras, Kamerinis choras, kameriniai ansambliai ir solistai, įvyko naujo LMTA doktorantų Ramintos Naujanytės-Bjelle ir Mato Samulionio kūrinio premjera. Sveikinimo žodį nuo scenos tarė LMTA rektorė doc. dr. Judita Žukienė.
Apie naujausią Arvydo Malcio kompaktinę plokštelę „Vicious circle“ („Užburtas ratas“), 2022
Kas yra Arvydo Malcio „Užburtas ratas“? Objektyvus atsakymas – kompozitoriaus keturioliktasis autorinis albumas, skirtas jo simfoninei kūrybai, o pavadinimas – vaizdinga metafora, pasiskolinta iš pirmojo programos kūrinio. Tad plokštelėje skamba „Užburtas ratas“, simfonija Nr. 3 „Grünwald“, Koncertas violončelei ir simfoniniam orkestrui „In memoriam“ ir dar vienas orkestrinis kūrinys „Žinia“. Griežia Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, diriguojamas Modesto Pitrėno, Juozo Domarko ir Martyno Stakionio.