7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Monika Krikštopaitytė

Monika Krikštopaitytė

Vasara iki metų pabaigos

Paroda „Žalia Nacionaliniame M.K. Čiurlionio dailės muziejuje

Šių metų pradžioje bene solidžiausios laikysenos Lietuvoje, kone šventyklos rimties sustingdytame Čiurlionies (vienintelio oficialaus LT genijaus) muziejuje vyko paroda „Kraupios istorijos: Aleksandra Waliszewska ir Rytų bei Šiaurės Europos simbolizmas, kuri jau tada atskleidė kontrasto potencialą. Kraupūs ir juokingi, istoriniai ir asmeniniai siaubai sužadino vaizduotę ir išlydėjo ne vieną patenkintų žiūrovų būrį, profesionalai irgi jautėsi patyrę netikėtą nuotykį. Rimties ir žaismo nuotykio intriga mezgama ir naujoje (dar vasarą atidarytoje) parodoje „Žalia. Abi parodos kuratorės labai solidžios, tiesiog dailėtyros klasikės: mokslų daktarė, profesorė Giedrė Jankevičiūtė ir pati muziejaus direktorė Daina Kamarauskienė, o tema tiesiog žalia… Nejaugi? Kaip tai?

Indrė Spitrytė, „Algae Lab.“. 2022–2023 m. J. Mocevičiūtės nuotr.
Indrė Spitrytė, „Algae Lab.“. 2022–2023 m. J. Mocevičiūtės nuotr.
Parodos „Žalia“ vaizdas. 2023 m. J. Mocevičiūtės nuotr.
Parodos „Žalia“ vaizdas. 2023 m. J. Mocevičiūtės nuotr.
Parodos „Žalia“ vaizdas. 2023 m. J. Mocevičiūtės nuotr.
Parodos „Žalia“ vaizdas. 2023 m. J. Mocevičiūtės nuotr.
Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, triptikas „Raigardas“. 1907 m. J. Mocevičiūtės nuotr.
Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, triptikas „Raigardas“. 1907 m. J. Mocevičiūtės nuotr.
Kazė Zimblytė, „Žalia geometrinė kompozicija“. 1980 m., Vladas Daujotas, „Trys seselės rengia į karą brolelį“. 1957 m.  J. Mocevičiūtės nuotr.
Kazė Zimblytė, „Žalia geometrinė kompozicija“. 1980 m., Vladas Daujotas, „Trys seselės rengia į karą brolelį“. 1957 m. J. Mocevičiūtės nuotr.
Linas Katinas, „Iš lietuviškų audinių: Rusnė II“. 1968 m., Antanas Gudaitis, „Plakatas Lietuvas mākslas izstāde (Lietuvos dailės paroda)“. 1937 m., Viktoras Petravičius, „Plakatas Lithuania. Art Exhibition“. 1948 m. J. Mocevičiūtės nuotr.
Linas Katinas, „Iš lietuviškų audinių: Rusnė II“. 1968 m., Antanas Gudaitis, „Plakatas Lietuvas mākslas izstāde (Lietuvos dailės paroda)“. 1937 m., Viktoras Petravičius, „Plakatas Lithuania. Art Exhibition“. 1948 m. J. Mocevičiūtės nuotr.
Kazio Varnelio kūriniai parodoje „Žalia“. 1980–1988 m. J. Mocevičiūtės nuotr.
Kazio Varnelio kūriniai parodoje „Žalia“. 1980–1988 m. J. Mocevičiūtės nuotr.
Jonas Šileika, „Marytės darželis“. 1936 m., Jonas Mackonis-Mackevičius, „Dzūkų dainininkė Zofija Gudonienė“. 1975 m., Paulius Juška, „Sierenka“. 2016 m. J. Mocevičiūtės nuotr.
Jonas Šileika, „Marytės darželis“. 1936 m., Jonas Mackonis-Mackevičius, „Dzūkų dainininkė Zofija Gudonienė“. 1975 m., Paulius Juška, „Sierenka“. 2016 m. J. Mocevičiūtės nuotr.
Monika Krikštopaitytė

Kaip sutartinė

Trys punktai apie Martos Vosyliūtės parodą „Martos kalendorius“ Vilniaus rotušėje

Kai Vilnius buvo užlietas Kultūros nakties renginių, o Vilniaus dailės akademijos studentai beveik kiekvienoje miesto galerijoje pristatė ir gynėsi savo baigiamuosius darbus (puiki, puikiai įgyvendinta idėja!), Marta Vosyliūtė „paėmė“ Vilniaus rotušę. Ne tik „paėmė“, bet ir perrašė istoriją, sukeitė istorinės atminties akcentus, kaip sutartinę sudainavo miestą nuo prokuratūros iki Kalvarijų turgaus.

Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Monika Krikštopaitytė

Kriminalas kvadratu

Viena diena Tauragėje

Tauragės pilyje, kuri yra visai ne pilis, o XIX a. carinės Rusijos statytas muitinės pastatas, buvęs ir mokykla, ir ligonine, ir dar daug kuo, bet visų daug maloniau vadinamas pilimi, veikiančio muziejaus darbuotojos Renatos Jančiauskienės kabinete, laikinai paverstame meno erdve, veikia instaliacija „Negalvokite, kad tai yra ko aš ieškau, tai yra ką aš radau“: pora sienų nuklota spausdintuvu išspausdintais lapais, kuriuose – didžiųjų Lietuvos žiniasklaidos portalų puslapiai. Menininkė į paieškų laukelį įvedė žodį „Tauragė“ ir vartė nacionalinius leidinius. Paieškų rezultatus spausdino ir su kolege klijavo. Siena nuklota beveik tik kriminalinėmis, politinių skandalų antraštėmis...

Renata Karvelis, Meninio tyrimo apie Tauragę pristatymo fragmentas. M. Černecko nuotr.
Renata Karvelis, Meninio tyrimo apie Tauragę pristatymo fragmentas. M. Černecko nuotr.
Renata Karvelis, Meninio tyrimo apie Tauragę instaliacijos fragmentas. M. Černecko nuotr.
Renata Karvelis, Meninio tyrimo apie Tauragę instaliacijos fragmentas. M. Černecko nuotr.
Renata Karvelis, Meninio tyrimo apie Tauragę instaliacijos fragmentas. M. Černecko nuotr.
Renata Karvelis, Meninio tyrimo apie Tauragę instaliacijos fragmentas. M. Černecko nuotr.
Renata Karvelis, Meninio tyrimo apie Tauragę instaliacijos fragmentas. M. Černecko nuotr.
Renata Karvelis, Meninio tyrimo apie Tauragę instaliacijos fragmentas. M. Černecko nuotr.
Renata Karvelis, Meninio tyrimo apie Tauragę instaliacijos fragmentas. M. Černecko nuotr.
Renata Karvelis, Meninio tyrimo apie Tauragę instaliacijos fragmentas. M. Černecko nuotr.
Renata Karvelis, Meninio tyrimo apie Tauragę instaliacijos fragmentas, leidinys  „Miestas ir menininkas“ . M. Černecko nuotr.
Renata Karvelis, Meninio tyrimo apie Tauragę instaliacijos fragmentas, leidinys „Miestas ir menininkas“ . M. Černecko nuotr.
Renata Karvelis, Meninio tyrimo apie Tauragę instaliacijos fragmentas. M. Černecko nuotr.
Renata Karvelis, Meninio tyrimo apie Tauragę instaliacijos fragmentas. M. Černecko nuotr.
Parodos „Metalo alchemija. Edmundo Frėjaus sugrįžimas“ fragmentas. M. Černecko nuotr.
Parodos „Metalo alchemija. Edmundo Frėjaus sugrįžimas“ fragmentas. M. Černecko nuotr.
Monika Krikštopaitytė

Susitikimai Vilniuje

Senoji dailė tampa jaudinančiu įvykiu

Senoji dailė Lietuvoje prieš kelis dešimtmečius ne specialistui reiškė kažką paslaptingo ir apdulkėjusio keliose kukliose ekspozicijose, kelias įdomesnes parodas ar atvejus, apie kuriuos kažkas papasakojo, daug grožio (sumišusio su religinės buities daiktais) bažnyčiose, kelis eksponatus prakutusiuose dvaruose ir, galima spėti, – daug visokio gero archyvuose, kažkur miesto viduriuose. Didieji įspūdžiai, jaudulys – užsieniuose, metropolių didžiuosiuose muziejuose ir Italijoje, kur praktiškai kiekvienoje bažnyčioje kabo po kelis Caravaggio ar panašaus meistro darbus.

Parodos „Nuostabieji karo pabėgėliai. XVI–XVIII a. Vakarų Europos tapybos šedevrai iš Lvivo Boryso Voznyckio nacionalinės dailės galerijos rinkinių" fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Nuostabieji karo pabėgėliai. XVI–XVIII a. Vakarų Europos tapybos šedevrai iš Lvivo Boryso Voznyckio nacionalinės dailės galerijos rinkinių" fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Nuostabieji karo pabėgėliai. XVI–XVIII a. Vakarų Europos tapybos šedevrai iš Lvivo Boryso Voznyckio nacionalinės dailės galerijos rinkinių" fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Nuostabieji karo pabėgėliai. XVI–XVIII a. Vakarų Europos tapybos šedevrai iš Lvivo Boryso Voznyckio nacionalinės dailės galerijos rinkinių" fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Nuostabieji karo pabėgėliai. XVI–XVIII a. Vakarų Europos tapybos šedevrai iš Lvivo Boryso Voznyckio nacionalinės dailės galerijos rinkinių" fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Nuostabieji karo pabėgėliai. XVI–XVIII a. Vakarų Europos tapybos šedevrai iš Lvivo Boryso Voznyckio nacionalinės dailės galerijos rinkinių" fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Nuostabieji karo pabėgėliai. XVI–XVIII a. Vakarų Europos tapybos šedevrai iš Lvivo Boryso Voznyckio nacionalinės dailės galerijos rinkinių" fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Nuostabieji karo pabėgėliai. XVI–XVIII a. Vakarų Europos tapybos šedevrai iš Lvivo Boryso Voznyckio nacionalinės dailės galerijos rinkinių" fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Nuostabieji karo pabėgėliai. XVI–XVIII a. Vakarų Europos tapybos šedevrai iš Lvivo Boryso Voznyckio nacionalinės dailės galerijos rinkinių" fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Nuostabieji karo pabėgėliai. XVI–XVIII a. Vakarų Europos tapybos šedevrai iš Lvivo Boryso Voznyckio nacionalinės dailės galerijos rinkinių" fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Nuo Dürerio iki Rembrandto“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Nuo Dürerio iki Rembrandto“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Nuo Dürerio iki Rembrandto“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Nuo Dürerio iki Rembrandto“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Nuo Dürerio iki Rembrandto“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Nuo Dürerio iki Rembrandto“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Monika Krikštopaitytė

Veiksmai sau II

2001–2023 metų pokalbis su Jonu Valatkevičiumi

Jonas Valatkevičius buvo pirmas menininkas, iš kurio ėmiau interviu. Gal drąsino tai, kad ir jis – menotyrininkas, tad buvo galima tikėtis solidarumo ir supratimo. Labai baisu, nes pirmas gyvenime interviu, Jono tapiniai rūstūs, niūrūs, maištingi, įsivaizdavau jį kaip besikeikiantį metalistą. Tačiau tai buvo vienas maloniausių pokalbių, labiau priminusių sanatorinį atsipalaidavimą. Laikraštis žymi, kad pokalbis publikuotas lapkričio 30 d., bet aiškiai pamenu, jog kalbėjomės Vokiečių gatvės lauko kavinėje plieskiant saulei.

Parodos „Laimingo tau likusio gyvenimo“ fragmentas. J. Valatkevičiaus nuotr.
Parodos „Laimingo tau likusio gyvenimo“ fragmentas. J. Valatkevičiaus nuotr.
Parodos „Laimingo tau likusio gyvenimo“ fragmentas. J. Valatkevičiaus nuotr.
Parodos „Laimingo tau likusio gyvenimo“ fragmentas. J. Valatkevičiaus nuotr.
Parodos „Laimingo tau likusio gyvenimo“ fragmentas. J. Valatkevičiaus nuotr.
Parodos „Laimingo tau likusio gyvenimo“ fragmentas. J. Valatkevičiaus nuotr.
Parodos „Laimingo tau likusio gyvenimo“ fragmentas. J. Valatkevičiaus nuotr.
Parodos „Laimingo tau likusio gyvenimo“ fragmentas. J. Valatkevičiaus nuotr.
Parodos „Laimingo tau likusio gyvenimo“ fragmentas. J. Valatkevičiaus nuotr.
Parodos „Laimingo tau likusio gyvenimo“ fragmentas. J. Valatkevičiaus nuotr.
Parodos „Laimingo tau likusio gyvenimo“ fragmentas. J. Valatkevičiaus nuotr.
Parodos „Laimingo tau likusio gyvenimo“ fragmentas. J. Valatkevičiaus nuotr.
Parodos „Laimingo tau likusio gyvenimo“ fragmentas. J. Valatkevičiaus nuotr.
Parodos „Laimingo tau likusio gyvenimo“ fragmentas. J. Valatkevičiaus nuotr.
Parodos „Laimingo tau likusio gyvenimo“ fragmentas. M.K. nuotr.
Parodos „Laimingo tau likusio gyvenimo“ fragmentas. M.K. nuotr.
Monika Krikštopaitytė

Akimirka kaip amžinybė

Vilniaus parodų apžvalga

Niekas nebetiki, kad tapyba yra mirusi ar kad kada nors buvo negyva. Ne tik todėl, kad ji randa antrinio, tretinio (ir t.t.) perdirbimo gyvavimo būdų, o vaizdavimas ir šiaip yra per daug svarbus mūsų suvokimui bei raiškai, bet ir dėl tokių menininkų kaip Eglė Gineitytė. Juolab kad visa ko amžino atgimimo ratas pavasarį akivaizdus, ypač per Velykas. Jau ir anksčiau ne kartą pamačius šios autorės darbus vis nutvieksdavo džiaugsmas dėl akivaizdžios gyvybės, lygiai taip nutiko ir šį kartą Eglės Gineitytės parodoje „Mokytojas ant akmens“ Vilniaus rotušėje (veikia iki balandžio 29 d.).

Eglė Gineitytė, „Dūdmaišininkas“. 2022 m. V. Nomado nuotr.
Eglė Gineitytė, „Dūdmaišininkas“. 2022 m. V. Nomado nuotr.
Eglė Gineitytė, parodos „Mokytojas ant akmens“ fragmentas
V. Nomado nuotr.
Eglė Gineitytė, parodos „Mokytojas ant akmens“ fragmentas V. Nomado nuotr.
Eglė Gineitytė, parodos „Mokytojas ant akmens“ fragmentas
V. Nomado nuotr.
Eglė Gineitytė, parodos „Mokytojas ant akmens“ fragmentas V. Nomado nuotr.
Eglė Gineitytė, parodos „Mokytojas ant akmens“ fragmentas
V. Nomado nuotr.
Eglė Gineitytė, parodos „Mokytojas ant akmens“ fragmentas V. Nomado nuotr.
Eglė Gineitytė, parodos „Mokytojas ant akmens“ fragmentas
V. Nomado nuotr.
Eglė Gineitytė, parodos „Mokytojas ant akmens“ fragmentas V. Nomado nuotr.
Eglė Gineitytė, parodos „Mokytojas ant akmens“ fragmentas
V. Nomado nuotr.
Eglė Gineitytė, parodos „Mokytojas ant akmens“ fragmentas V. Nomado nuotr.
Parodos „Kadro metafizika“ fragmentas
Autorės nuotr.
Parodos „Kadro metafizika“ fragmentas Autorės nuotr.
Parodos „Kadro metafizika“ fragmentas
Autorės nuotr.
Parodos „Kadro metafizika“ fragmentas Autorės nuotr.
Monika Krikštopaitytė

Lašininis ir kanapinis

Knygų mugė kaip arena ir susitikimų erdvė

Kažkur socialinių tinklų jūroje mačiau žmogų su kartoniniu plakatu, ant kurio angliškai parašyta: „Kaip taip gali būti, kad Niujorke visos knygos yra bestseleriai?“ Laisvai gali – Vilniaus knygų mugėje irgi dauguma labai ypatingos: nominuotos, premijuotos, ką nors darančios pirmą kartą arba žiauriai giliai, linksmai, efektyviai, kitaip tariant, komercinė retorika yra sukurta parduoti. Mes tai gerai žinome: nors reklamas neigiame, nežinomų produktų neperkame. Mūsų galvoje vis kaunasi lašininis ir kanapinis. Tai amžina, mitinė, niekada nesibaigianti kova, kuri ypač ryški mūsų knygų mugėje.

Knygų mugės akimirka. G. Pranckūno nuotr.
Knygų mugės akimirka. G. Pranckūno nuotr.
Monika Krikštopaitytė

Tarp žodžių ir vaizdų

Trijų parodų Vilniuje apžvalga

Svarbių švenčių, kaustančių pasaulio įvykių ir didelių renginių (kaip Knygų mugė) fone įprastas parodinis gyvenimas gali likti mažiau pastebėtas, tačiau jis plėtojasi savo ritmu, kaip kokia gamtinė ekosistema. Šioje aplinkoje egzistuoja gana turtinga įvairovė, kuri yra, ko gero, pagrindinis bet kurios sistemos sveikatos požymis. Apie tai labai norėjau pasikalbėti su Nacionalinės dailės galerijos lankytoja, kuri nuolatinėje ekspozicijoje garsiai ir užtikrintai tvirtino, kad Saukos pas save tikrai nekabintų ir tų šitų, kur aplink kabo. Verdiktas buvo griežtas ir nediskutuotinas. Senas, (ne)geras vartotojiškas argumentas menui vertinti išlieka gyvas kaip ir anksčiau. Jis, matyt, yra vertinimų ekosistemos įvairovės dalis... Vis dėlto gerai, kad nevyraujanti. O parodų įvairovę čia pat galima įrodyti pasitelkus tris parodas ir panagrinėjus vaizdo ir žodžio santykį jose.

Jolantos Mikulskytės parodos fragmentas. M.K. nuotr.
Jolantos Mikulskytės parodos fragmentas. M.K. nuotr.
Jolantos Mikulskytės parodos fragmentas. M.K. nuotr.
Jolantos Mikulskytės parodos fragmentas. M.K. nuotr.
Jolantos Mikulskytės parodos fragmentas. M.K. nuotr.
Jolantos Mikulskytės parodos fragmentas. M.K. nuotr.
Jolantos Mikulskytės parodos fragmentas. M.K. nuotr.
Jolantos Mikulskytės parodos fragmentas. M.K. nuotr.
Jolantos Mikulskytės parodos fragmentas. M.K. nuotr.
Jolantos Mikulskytės parodos fragmentas. M.K. nuotr.
Jolantos Mikulskytės parodos fragmentas. M.K. nuotr.
Jolantos Mikulskytės parodos fragmentas. M.K. nuotr.
Jolantos Mikulskytės parodos fragmentas. M.K. nuotr.
Jolantos Mikulskytės parodos fragmentas. M.K. nuotr.
Jolantos Mikulskytės parodos fragmentas. M.K. nuotr.
Jolantos Mikulskytės parodos fragmentas. M.K. nuotr.
Monika Krikštopaitytė

Kas ką vejasi?

Knyga, kurią verta perskaityti

Agnės Narušytės sudaryta knyga „Lietuvos menininkės. Vizualiųjų menų kūrėjos nuo XX a. pradžios iki šių dienų“ (išleido „Kitos knygos“, 2022, tekstų autorės Agnė Narušytė, Ieva Burbaitė, Audronė Žukauskaitė, Laima Kreivytė, Karolina Rimkutė, Aira Niauronytė) kritikos sulaukė iš esmės dėl dviejų dalykų ir abiem atvejais ją nesunku nugesinti.

Knygos viršelis
Knygos viršelis
Monika Krikštopaitytė

Amžinosios močiutės

Arūno Baltėno paroda „Namų tyloj“ Kauno fotografijos galerijoje

Užtenka turėti vieną vienintelę močiutę arba senelį, kad suprastum Arūno Baltėno parodą „Namų tyloj“. Kad sustingtum prie kiekvienos mažos fotografijos ir mėgintum it siurblys viską sutraukti į save arba atspindėtum lyg veidrodinė kamera savyje įrašytus vaizdus, kurie ima gausti iš užmaršties glūdumų kaip Austerlicui (pagrindinis W.G. Sebaldo knygos veikėjas, vaikystėje atskirtas nuo saviškių), verdamiesi ir užgriūdami tarsi kažkokia išvirkščia, šviesi traumos pusė.

Arūnas Baltėnas, iš serijos „Namų tyloj”
Arūnas Baltėnas, iš serijos „Namų tyloj”
Arūnas Baltėnas, Dzūkija (2006), iš serijos „Namų tyloj”
Arūnas Baltėnas, Dzūkija (2006), iš serijos „Namų tyloj”
Arūnas Baltėnas, Dzūkija (2007), iš serijos „Namų tyloj”
Arūnas Baltėnas, Dzūkija (2007), iš serijos „Namų tyloj”
Arūnas Baltėnas, Gervėčių Lietuva (2010), iš serijos „Namų tyloj”
Arūnas Baltėnas, Gervėčių Lietuva (2010), iš serijos „Namų tyloj”
Arūnas Baltėnas, Žemaitija (2012), iš serijos „Namų tyloj”
Arūnas Baltėnas, Žemaitija (2012), iš serijos „Namų tyloj”
Arūnas Baltėnas, iš serijos „Namų tyloj”
Arūnas Baltėnas, iš serijos „Namų tyloj”
Ekspozicijos vaizdas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos vaizdas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
  < PUSLAPIS IŠ 20  >>> Archyvas